neděle 13. září 2015

Až za konečky prstů

Dívka stála uvolněně, ruce rozhozené
jako rozbitá hračka, a sála
paprsky rezavého slunce
I teď si přála jasně vidět kolem sebe

Věděla,
že život ve skutečnosti je velká nesnáz,
neustálé polo objetí,
chladné, i láskyplné až za konečky prstů,
žádané i obávané,
světla, stíny,
před čím by bylo lépe uniknout trhlinou v jsoucnu...
   nestačí jen jít stále stejnými směry,
   kdy jeden vede k výšinám,
   druhý až ke dnu snesitelnosti

A není nikoho, a není nikdo, kdo by běžel vstříc

Lidské nitro nelze zachytit žádnými vzorci,
             cosi nás ujařmuje,
             cosi nám chybí,
přitom nevíme přesně co,
když hlubinně bytostná úzkost proráží přes všechny úsměvy

Dívka se otočila,
jako ze skla pod rezavým sluncem se rozpustila,
to, co z ní zůstalo, křišťálově průhledné vločky,
                                                              vítr rozvál...

Hvězdné nebe se nepohnulo...



3 komentáře:

  1. nesnáze?
    bez nich není extáze!
    a v ráji bývá nuda.

    dramata režírujem sami v sobě
    milovník umění ocení
    ordinaci v růžové ohradě
    i /nižšího/ šlechtice na hradě
    *********************************
    máte styl, vážená helen!
    někdy bývám z toho jelen
    ačkoliv řídím spřežení sobí
    a moje smečka pack se zlobí

    nesnáším rýmy, však trpím rád
    abych si potom moh užívat snáze
    /i naše milé nesnáze/
    hezký den:-)pk

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) To se jen tak říká, kdo v ráji nikdy nebyl. Nuda tam rozhodně není, mám totiž kočičí drápky a občas alespoň na dosah zabrousím.
      Tvůj komentář mě příjemně překvapil, namísto růžové je zabarvený do jeleninově sobí :-))
      Moc a moc Ti děkuji, hezké dny, milý pane P.K. :-)

      Vymazat
  2. Jako již jednou, i dnes si dovoluji vložit komentář ze Saspi, kam jsem text rovněž umístila:

    Čuk: "Na báseň se dívat mnoha pohledy. Ten buranský je: byla to sněhulačka, z které se klubal člověk, ale nevyklubal.
    Ten poetický: křehká dívka, snad přelud, bojící se života. pociťující osamělost a úzkost z existence svého života. V textu je vyjádřená hrdinčina ( a nevím do kolika procent i autentická autorčina, na kolik stylizována ) zoufalá bezvýchodnost, bez blízkého člověka, bez pomoci. Možná, že šlo jen o zničení snu, který prozřel do reality a pochopil svou křehkost a ničící nástrahy. Ale optimismus ve mně by chtěl povídku dokončit: o kus dál, náhle se kouzelně složila a začla žít dívka plnokrevná, odvážná bojovnice, nefňukalka a vtipná optimistka. Která najde cíl a smysl a dovede je proměnit v jednotlivé krůčky a kroky z místa, kde stála.
    Básnička je dost dojemná a sama křehká, líbila se mi (s tou bezvýchodnosti jako jedinou variantou zcela nesouhlasím).
    Zapomněl jsem napsat, že je text výstižný, často ukazuje pravdu - je nejen poetický, ale přemýšlivý a místy dokonce moudrý: aniž by byla zanedbávána metaforika a použita jako pláštík."

    Tu je moje odpověď:
    Velice děkuji za vnímavý komentář, myslím, že se dotkl téměř všech možných variant výkladu. Jsem moc ráda přijetí textu, pociťovala jsem obavy, jsem si vědoma, že je formou neobvyklý, ani poezie, ani próza,.. kam ho tedy zařadit? Pokusila jsem se vyjádřit myšlenky, které mě zaměstnávají... text nevnímám jako lítostivý, spíše jako syrovou až hrubozrnnou realitu, a platí dle mého soudu obecněji.. Samota v životě je téměř jistotou. Vztah je dar, na který nikdo nárok nemáme... :-)

    A ještě jeden komentář, který mě velice potěšil, od kolegy ze Saspi, kterého neznám, ale snad mohu jeho slovům důvěřovat:
    "Je to prozaická poezie, vyhnul jsem se tak poznámce, že je to malá báseň v próze, je to jiné? Máš svůj literární vyjadřovací jazyk, myšlenky, metafory jsou čitelné a bez příkras, nedáváš, protože nemusíš psát do rýmu. Tvá poezie je věcná a přesto příjemná jak při čtení tak pro domýšlení a představování co za tím je."

    Oběma pánům, že si můj text přečetli a k němu se vyjádřili, ze srdce děkuji :-)
    Celý odkaz tu:
    http://www.saspi.cz/dila/43188-az-za-konecky-prstu

    :-))

    OdpovědětVymazat

Ke komentářům "bez přihlášení" lze použít "Komentovat jako: Anonymní"