neděle 1. března 2015

Vincent van Gogh, Dopisy (172)

   Milý Theo!
   Tvůj dopis s obsahem byl mi velmi vítaný, srdečný dík za něj.
   Těší mě, že tak klidně pojímáš věci, což jsem ostatně ani jinak neočekával. Od posledního dopisu jsem se tuze mořil s hromadami smetí. To je úžasný motiv. Na první kresbě jsem už tolik změnil - jednou je bílá, pak zase černá na různých místech - že jsem ji přenesl na jiný papír, protože první byla příliš utahaná, a teď na tom pracuji znova. Ráno musím časně vstávat, ježto pak vidím nálady, které k tomu potřebuji. Kéž bych to jen tak rozřešil, jak to mám v hlavě. Tato druhá studie je téže velikosti jako obě předešlé z rašeliniště a pískovny a hodí se do rámu. Teď je v tom sice nálada, ale obávám se, že si to opět pokazím. Ale toho se teď už nesmím polekat, neboť bych nikdy ničeho nedosáhl.
   A mezitím jsem ještě udělal velkou studii švadleny. Ale se starobincem jsem se dožil zklamání, protože mi nebylo uděleno povolení tam kreslit - řekli mi, že se nevyskytl žádný předchozí případ toho druhu a kromě toho by prý musili vyčistit a položit v sálech nové podlahy. Nu, to není tak zlé, vždyť je více starobinců, ale v tomto znám jednoho muže, kterého jsem měl pravidelně modelem, a to by mi usnadnilo skizzování.
   Minulé zimy jsem viděl starobinec pro muže ve Vooburgu. Je ovšem menší, ale skoro ještě typičtější. Toho dne, bylo to k večeru, seděli starci na lavicích a židlích kolem starých kulatých kamen - velmi originální. Snad se o to pokusím ve Vooburgu, poněvadž tu z toho nic není. Potom jsem byl též jednoho dne v Scheveningen a uviděl jsem tam pěkný motiv - chlapi s vozem plným sítí tmavohnědě zbarvených, které byly rozestírány na dunách.
   Jednou se určitě pustím do tohoto motivu nebo jiného se spravováním sítí jako velké kresby.
   Přece je to pokrok, Theo, že jsem si dal udělat rámy pro uhlokresby, neboť se s nimi znamenitě pracuje.
   Velmi správná je Tvá poznámka, že je dobré stýkat se nikoli s mnoha malíři, ale jen s několika, a proto mě těší, že ke mně v.d.Weele chodí.
   Ano, člověk může někdy zatoužit po hovoru s lidmi, kteří něčemu z toho rozumějí. A především, pracuje-li někdo v tomtéž duchu a hledá, pak se mohou navzájem velmi podporovat a povzbuzovat a tak snadno neztrácejí odvahu.
   Pořád nelze žít v odcizení, sama příroda není domov, k tomu patří také lidská srdce, která hledají a cítí totéž. Teprve potom je domov dokonalý a člověk se tu pak cítí jako doma.
   Toto je tedy komposice hromad smetí; nevím, pokud z toho zmoudříš - vpředu jsou ženy, které vyprazdňují truhlíky s popelem, vzadu kůlny, kde se ukládá hnůj, a chlapi při práci a s kolečky atd.
   První kresba, kterou jsem z toho udělal, byla trochu jiná - v popředí stáli totiž jiní dva chlapi s námořnickými klobouky, které nosí často při špatném počasí, a skupina žen byla více v tónu.
   Ale skutečně je tu světelný efekt, poněvadž světlo dopadá shora mezi kůlnami na postavy, které jsou v průchodech. To by byl nádherný motiv pro malování.
   Myslím, že zajisté pochopíš, že bych si chtěl o tom pohovořit s Mauvem. Ale snad je dokonce lepší, že to nedělám, neboť rada jiného, znamenitějšího malíře člověku vždycky též nepomáhá - i nejznamenitější nejsou přece vždycky schopni něco jasně vysvětlit. Opakuji, sám nevím, co je žádoucnější. Především malování není pro mne hlavním účelem, a pro ilustraci udělám to snad sám rychleji, nežli kdybych si dal poradit od někoho, kdo vůbec o ilustracích neuvažuje.
   S Rappardem se ještě lépe shodnu nežli s ostatními. Sbohem, milý hochu, ve všem Ti přeji to nejlepší a děkuji Ti za včasnou zásilku.
                                                             Zcela Tvůj Vincent.



3 komentáře:

  1. Tak tento Vincentův dopis mě poměrně dost překvapil.
    Nejprve však se zastavím u zmínky o starobinci:
    "Ale se starobincem jsem se dožil zklamání, protože mi nebylo uděleno povolení tam kreslit - řekli mi, že se nevyskytl žádný předchozí případ toho druhu a kromě toho by prý musili vyčistit a položit v sálech nové podlahy."
    - tak pro staré lidi dle mínění provozovatelů starobince byla podlaha zřejmě dostačující, přesto však v tolik špatném stavu, že Vincent nedostal povolení ke kreslení... lze si jen domýšlet, jaké hygienické i jiné podmínky panovaly v těchto zařízeních...

    A další zmínka z dopisu:
    "Ano, člověk může někdy zatoužit po hovoru s lidmi, kteří něčemu z toho rozumějí." - nu, to je obtížné přání z více důvodů... mohu-li, za sebe jsem šťastná, že je jeden člověk, který snad se sympatiemi a rozhodně s dobrou vůlí zajímá se o moje psaní... jsou však chvíle, kdy možná bych si přála více, ve smyslu, zda některé moje drobnosti mohly by se snad líbit i jiným lidem? nevím...

    A třetí dnešní poznámka:
    "sama příroda není domov, k tomu patří také lidská srdce, která hledají a cítí totéž"... ano, znát lidské srdce, s kterým mohu sdílet drobné prožitky všedního dne, otevřeně hovořit a spolu se smát, sdílet společné zájmy bylo mým snem, touhou odjakživa :-) ...

    Co mě však dnes překvapilo, Vincent píše:
    "rada jiného, znamenitějšího malíře člověku vždycky též nepomáhá - i nejznamenitější nejsou přece vždycky schopni něco jasně vysvětlit. Opakuji, sám nevím, co je žádoucnější. Především malování není pro mne hlavním účelem" - tak tedy, s těmi radami jsem s Vincentem zajedno... ale překvapilo mě, že Vincent píše, že malování není pro něho hlavním účelem - lze tušit, co tím míní, ale proč tedy setrvává na cestě, která ho činí hmotně závislým na bratrovi?? Myslím, že Vincent má své malování již příliš rád... a možná ani jiné cesty nevidí.

    Hezký večer :-)

    OdpovědětVymazat
  2. ve jménu svobody
    hlavními obdivovateli vlastních výtvorů i nettvorů musíme být hlavně my sami
    jen takový přístup zaručuje maximálně subjektivní nestrannost, nezávislost na populismu i podobných formách běžně dostupné společenské korupce
    (platí v případě, nejsme-li na naší výtvarné činnosti finančně závislí)
    nezájem okolí lze klidně považovat za důkaz kvality i vyjímečnosti
    ano, je to možné
    nejdelší nejmocnější Neviditelná Ruka Trhu může být jedním z důvodům, proč největší velikáni často bývají objeveni těsně po pohřbu
    à protó
    užívejme naši velikost v pomalých dávkách bez srážek již během života
    několik megabitů přestavivé imaginace
    *** ta-dá ***
    a skromně vesnický domek stává se ReZiDeNCÍ v centru virtuální pahorkatiny
    Bevrly Hils
    hnedle vedle nadohled obecních
    mekdánld, subvej a smažené pipiny z Kentaky
    na vytápěné drajfveji před desetigarážovými vrátky ovládanými algorytmem wi-fi aury mojí/ničí nenapodobitelné osobnosti
    zápasíme s kvílivě žlutým lambordžíny
    totálně pod vlivem volám
    kománbárbílecgoupártý
    (proč napodobovat, máme dost osobních fobií)
    hezký den
    po dni žen
    přeje všem
    p.k.
    :-)

    OdpovědětVymazat
  3. :-)) milý p.k., děkuji za přání po dni žen, a protože tvůj komentář je senzačně veselý, zkusím na oplátku rovněž něco veselého, snad se bude líbit:
    https://www.youtube.com/watch?v=b8I-7Wk_Vbc
    Enrique Iglesias - Bailando (English Version) ft. Sean Paul, Descemer Bueno, Gente De Zona

    Děkuji, lala la, hezký večer :-)

    OdpovědětVymazat

Ke komentářům "bez přihlášení" lze použít "Komentovat jako: Anonymní"